Mielelläni kuljen vierelläsi
tuoden toivoa ja valoa polullesi
Psyykkinen valmennus Espoo, Kauniainen ja etänä
Psyykkinen valmennus
Psyykkinen valmennus on psyykkisen suorituskyvyn tietoista ja tavoitteellista kehittämistä. Valmennus on myötätuntoista sekä lempeää ja siinä otetaan aina kokonaisvaltaisesti huomioon valmennettavan elämäntilanne ja omat toiveet.
Missä suorituksessa sinä haluaisit kehittyä ja onnistua?
Onnistuneeseen suoritukseen tarvitset tietyt fyysiset ominaisuudet, riittävän taitotason ja psyykkisen suorituskyvyn.
Esimerkiksi ylioppilaskirjoituksia varten saatetaan harjoitella satoja tunteja oppiaineiden sisältöjä ja huippu-urheilijat hiovat lajitaitoja huippuunsa ammattimaisesti. Voitto tai onnistunut suoritus voi kuitenkin jäädä saavuttamatta olemattoman psyykkisen valmentautumisen takia.
Kerrotaanko opinnoissa tai harrastuksissa tunteiden säätelytaidoista tai pettymysten sietämisestä? Kuuluvatko itsetuntemusta ja itseluottamusta kehittävät harjoitteet automaattisesti kurssisuunnitelmaan tai harjoitusohjelmaan? Valitettavan monella eivät kuulu.
Mitä on psyykkinen valmennus?
Psyykkinen valmennus Espoo, Kauniainen, myös etäterapia
Psyykkinen valmennus on psyykkisen suorituskyvyn tietoista ja tavoitteellista kehittämistä. Valmennus on myötätuntoista sekä lempeää ja siinä otetaan aina kokonaisvaltaisesti huomioon valmennettavan elämäntilanne ja omat toiveet.
Suorituskyvyn psykologiassa on vaikutteita monista teoreettisista viitekehyksistä ja työskentelyotteista: kognitiivinen käyttäytymisterapia, kognitiivinen psykologia, ratkaisukeskeinen työskentely, hyväksymis- ja omistautumistyöskentely, positiivinen psykologia ja mindfulness
Mitä hyötyä on psyykkisestä valmennuksesta?
Psyykkisen suorituskyvyn kehittäminen lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia, suoritusvarmuutta ja tarjoaa mahdollisuuden hioa suorituskykyä optimaaliseksi. Opit vaikuttamaan omaan ajatteluusi, tunteisiisi ja käyttäytymiseen.
Lisäksi voit oppia esimerkiksi:
- motivaatiosta
- keskittymisestä
- tavoitteiden asettamisesta
- rooleista ja ryhmäilmiöistä
- itsevarmuudesta
- tietoisesta läsnäolosta
- mielikuvaharjoittelun hyödyistä
Kenelle on hyötyä psyykkisestä valmennnuksesta?
Psyykkisen valmennuksen työtavat sopivat hyvin:
- yksilövalmennukseen
ryhmävalmennukseen - huippu-urheilijoille, yksilö- ja joukkuelajit
valmentajille, organisaatioille ja urheilutoiminnan kehittäjille
tavoitteellisesti harjoitteleville - oppilaitoksiin esihenkilöille
opettajille oman työn ja jaksamisen tueksi
opiskelijoille tentteihin ja pääsykokeisiin valmistautumiseen - esittävän taiteen kentälle
eri työyhteisöihin, joissa työtehtävät ovat suorituspainotteisia - sinulle, joka haluat oppia itsestäsi lisää, olet valmis työskentelemään tavoitteesi eteen ja unelmoit itsellesi täydellisestä suorituksesta

”Eivät asiat tee meitä onnettomiksi, vaan se mitä asioista ajattelemme.”
-Epiktetos, filosofi
Psyykkisen valmennuksen teemoja voi hyödyntää vanhempainilloissa niin koulu- kuin harrastustilaisuuksissa sekä erilaisissa tapahtumissa luentosisältönä tai työpajatyöskentelyssä.
Räätälöin koulutuksen/esityksen sisällön aina kohderyhmälle sopivaksi.
Esimerkkejä kohderyhmistä:
Lapset
Lapset tarvitsevat turvallisia, hyvinvoivia ja kannustavia aikuisia ohjaamaan harrastusryhmiä, valmentamaan ja opettamaan. Lapset vielä harjoittelevat jännityksen ja epäonnistumisen sietämistä, eri rooleissa olemista, myötätuntoa sekä itseä että toisia kohtaan. Itseluottamus ja sinnikkyys kasvavat, kun yrittämisestä palkitaan ja ponnistelu johtaa mielihyvän kokemuksiin. Psyykkisenä valmentajana voin kouluttaa valmentajia toimimaan psyykkistä hyvinvointia tukevilla tavoilla lasten ja nuorten parissa. Työskentelen mielelläni myös lasten ja nuorten kanssa opettaen heille perusasioita mielen hyvinvoinnista.
Esiintyjät
Kaikenlaiseen esiintymiseen kuuluu usein jännittäminen. Sopiva jännitys parantaa suorituskykyä ja virittää sekä mielen että ruumiin suorituskyvyn huippuunsa. Jos jännittäminen muuttuu ahdistukseksi ja estää ihmistä toimimasta, voi olla hyvä tarkastella esiintymiseen liittyviä ajatuksia, uskomuksia ja toiveita hieman syvällisemmin. Autan tässä mielelläni.
Opettajat
Monta vuotta koulumaailmassa työskennelleenä olen nähnyt paljon uupuneita opettajia. Ymmärrän opetusmaailman vaatimuksia ja haasteita, ja uskon, että psyykkinen valmennus voisi olla varteenotettava vaihtoehto opettajien työnohjaukselle.
Nuoret
Monilla nuorilla on samaan aikaan paljon kuormitustekijöitä elämässään. Nuori saattaa harrastaa huipputasolla, hakea menestystä opinnoissaan ja lisäksi sosiaalisen elämän suorituspaineet tuovat oman haasteensa kiireiseen arkeen. Tunteiden säätelyn taidot, stressin hallinnan keinot, itseluottamus ja motivaatiotekijät näyttelevät isoa roolia tässä elämänvaiheessa. Minulla on kokemusta ja tietämystä nuoren elämän eri osa-alueiden vaatimuksista, joten annan mielelläni panokseni sille, että tavoitteellinen nuori yltää parhaimpaansa uupumatta.
Urheilijat
Minua on aina kiehtonut se, kun urheilija asettaa itselleen tavoitteen ja lähtee toimimaan kurinalaisesti kohti tavoitetta väsymättä ja määrätietoisesti suuri unelma mielessään. Tie kohti unelmia on harvoin suora ja tasainen. Urheiluun liittyy aina paljon tunteita ja valitettavan usein myös erilaisia haasteista. Monella saman lajin urheilijalla on fyysisesti huippuunsa harjoiteltu kunto. Kilpailussa on kuitenkin vain yksi voittaja. Mikä erottaa voittajan muista? Henkilökohtainen psyykkinen valmennus antaa urheilijalle uusia näkökulmia suoritustilanteeseen, suoritukseen valmistautumiseen ja tavoitteen asetteluun. Ovatko mindfulness ja mielikuvaharjoittelu jo osana harjoitusohjelmaasi?